julen är över

Alltså det låter ju sådääär när jag säger det här, men äntligen är julen över! Nu tror ni säkert att min jul har varit hemsk, vilket den absolut inte har varit. Snarare tvärt om, den här julen har nog varit den bästa på LÄNGE. Det jag menar med mitt uttalande handlar snarare om stressen som också kommer med jul. Man vill ha det fint hemma, mysigt och juligt ni vet, man vill hitta dom perfekta julklapparna till hela tjocka släkten och några till, man ska baka sånt som hör julen till och man ska tända ljus, lyssna på julmusik och bara myyyyysa. Pust. Det är ju helt otroligt vad utmattande det är att ”bara myyyysa” alltså. Hann inte riktigt med alla punkter, det där med ”fint hemma” gäller inte hos oss. Det är kaos fortfarande. Både Johan och jag är väldigt bekväma av oss, och duktiga på att säga ”sen”. Så när vi har en lista på MÅSTEN, så tar det en himla lång tid innan man tagit sig igenom hela listan. Och när man är färdig har det ofta kommit ytterligare några punkter.

I alla fall. Min jul har som sagt varit toppen, om man tänker bort all den där stressen. Julafton började redan den 23e med julfirande med Johans familj. God mat, mysigt sällskap och fyndiga julklappar. Där hade vi som tema att allt som gavs till dom vuxna skulle vara ”ätbart”, så man fick både marmelader, choklad och annat spännande. Sen tummade vi väl lite på regeln också, blev både presentkort och strumpor. ha ha.

På riktiga julafton blev det firande med min familj, hemma hos syster. Syster och hennes man hade gjort en massa gott, och vi andra fick också ta med lite smått och gott till julbordet. Mitt bidrag var en saffranspannakotta, som blev minst sagt söt. Läste lite fel på receptet och det hamnade 3 dl socker i smeten istället för 1 dl. Barnen ÄLSKADE den dock, perfekt med sockerkick innan läggdags.

Juldag och annandag spenderades både hos familj och hemma i vårt torp. Jag ville utnyttja varje ledig stund eftersom jag idag och imorgon ska jobba på som vanligt.

Men hörrni, nu kommer nästa grej… Nyår!! Då var det bara att sätta igång med planeringen igen då. ;)

Kommentera

